آشنایی با جزئیات طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی، تضمین کننده زیبایی خانه شما
دکوراسیون داخلی، تضمین کننده زیبایی خانه شما
آگوست 17, 2021
تصویر اجرای دکوراسیون داخلی
فرایند اجرای دکوراسیون داخلی و اصول و تکنیک های آن
آگوست 24, 2021

آشنایی با جزئیات طراحی دکوراسیون داخلی

تصویر طراحی دکوراسیون داخلی

 

طراحی دکوراسیون داخلی، فرایند طراحی فضای داخلی یک ساختمان است که به منظور استفاده کارآمد و شیک از فضای موجود انجام میشود و در نتیجه راهکارهای زیبایی شناختی و مهندسی شده به موفقیت می رسد.

عوامل زیادی در طراحی چیدمان داخلی نقش دارند، که از آن جمله می توان به:

عوامل بصری (رنگ ، نور ، فرم) ، عوامل لمسی (سطح ، شکل ، بافت)  و عوامل شنوایی (نویز ، اکو) اشاره کرد.

دکوراتور با استفاده صحیح از فاکتورهای مربوطه، زیبایی شناسی لازم را ایجاد می کند و به نوعی به اجسام شکل و روح می بخشد. گفتنی است که یک طراح دکوراسیون باید اطلاعات زیاد و به روزی در مورد مبلمان و لوازم جانبی و رنگ ها داشته باشد. طراحان دکوراسیون داخلی عمدتا با وسایلی از قبیل مبلمان، لوستر، فرش و کفپوش، رنگ و دیوارپوش، آثار و تابلوهای هنری و … سر و کار دارند.

به عبارتی در طراحی دکوراسیون داخلی، طراح شخصی است که با استفاده از اقلام و لوازم مختلف، بخش های مختلف منزل یا محل کار مردم را مفید و شیک طراحی می کند تا آنها یک محیط فیزیکی بهتر ، سالم تر ، ایمن و راحت داشته باشند. خلاقیت افراد به عنوان مهمترین عامل در این حرفه در نظر گرفته می شود.

تفاوت بین طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی چیست ؟

 

طراحی داخلی پروسه ای است که به دست معماران داخلی انجام می شود و نیاز به محاسبه فنی همراه با تمام جزئیات دارد. دکوراسیون اما به عنوان بخشی از معماری داخلی مطرح میشود و بنا به سلیقه شخصی طراحی می شود. پس از اینکه معمار داخلی فضا را طراحی کرد، روند چیدمان با توجه به سلیقه های گوناگون تکمیل می شود. هر دو فرایند لذت بخش بوده و ذوق و خلاقیت بالایی می طلبند.

ویژگی های مهم طراح دکوراسیون داخلی

1.داشتن دانش و تجربه کافی

 

کسی که کارش طراحی دکوراسیون داخلی است، بایستی از سطح دانش بالایی در این رشته برخوردار باشد. بنابراین برخورداری از اطلاعات و دانش به روز معماری و طراحی دکوراسیون در سطح تخصصی و حرفه ای، بسیار حائز اهمیت است. داشتن آگاهی و اطلاعات دقیق از چگونگی استفاده و بهره گیری از فاکتور‌هایی از قبیل رنگ، مبلمان، آثار هنری و… که اصلی ترین نقش را در این حرفه ایفا می کنند، خیلی مهم است.

2. آشنایی کامل با مباحث زیبایی شناسی 

 

این مبحث بدین معناست که، طراح بایستی درک درستی از زیبایی محیط اطراف و تاثیر آن در سلامت روح و جسم ساکنین آن محیط داشته باشد.

3.داشتن ذوق و خلاقیت بالای هنری

 

خلاقیت و نوآوری یک اصل جدانشدنی از هنر و هنرمند است. از طرفی جرقه‌ی یک ایده ویژه و ناب برای طراحی دکوراسیون داخلی با داشتن خلاقیت بالای طراح میسر میشود. از آنجایی‌که این رشته ترکیبی از هنر و تخصص می‌باشد، لذا  ذوق و ابتکار هنری در آن نقش بی بدیلی را ایفا می‌کند.

کلام آخر 

 

دقت داشته باشید که رنگ ها و بافت ها تاثیر شگرفی در طراحی دکوراسیون داخلی دارند. می توانید از رنگ های روشن برای ایجاد فضاهای روشن تر و از رنگ های گرم و پر جنب و جوش برای ایجاد تزئینات جسورانه و چشم نواز استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی به این معنی است که عناصر مختلف فضاهای داخلی را به شیوه ای مناسب گرد هم آورده تا افراد بتوانند در حداکثر آسایش و آرامش زندگی کنند. اگرچه اصطلاح دکوراسیون داخلی در آغاز قرن بیستم ظاهر شد ، اما بشر از زمان حضرت آدم همیشه احساس نیاز به ایجاد هماهنگی بین این عناصر داشته است. ما اطلاعاتی در مورد چگونگی زندگی و تزئین (تزئین) واحدهای مورد پرستش اولین مردم نداریم. با این حال ، به لطف نوشته ها و تصاویر موجود ، مشخص شده است که چگونه خانه ها و سایر ساختارهای اجتماعی در صدها دولت اسلامی بزرگ و کوچک تزئین شده اند که پس از ظهور مصر ، روم و اسلام پدید آمده و تمدن های باشکوهی را ایجاد کرده اند. شومینه ، برخی وسایل چوبی ، تزیینات رنگی روی سقف و دیوار ، نقش برجسته ، قاب پنجره و پرده های آویزان بر روی آنها مکمل دکوراسیون داخلی بودند. اشکال مورد استفاده در اروپا برای دکوراسیون داخلی؛ شامل اشکال قائم  نوک تیز و جامد مانند بود. در حالی که ، طراحی دکوراسیون داخلی ترکها، دور از خطوط تیز و بسیار ظریف انجام میشد. پس این حرفه از سال های خیلی دور مورد توجه بوده است و امروزه بیش از پیش به کار گرفته میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان