طراحی اتاق کودک متناسب با جنبه های روان شناختی و شخصیتی

۱۲ ایده جدید و منحصر به فرد درباره ی دکوراسیون در سال ۲۰۲۱
می 1, 2021
هزینه بازسازی ساختمان
هزینه بازسازی ساختمان
ژوئن 25, 2021

طراحی اتاق کودک متناسب با جنبه های روان شناختی و شخصیتی

طراحی اتاق کودک متناسب با جنبه های روان شناختی و شخصیتی

 

اتاق کودکان برای آنها تنها محلی برای استراحت یا بازی نیست، آن ها تمام رویاهای کودکانه ی خود را در این فضا تصور میکنند. اتاق کودک گاهی برای او یک سفینه فضایی، گاهی قلعه ی یک پادشاه و گاهی یک کشتی وسط دریای خروشان است. اتاق کودک تجسمی از رویاهای اوست. به همین دلیل پیش از طراحی دکوراسیون اتاق کودک و تهیه ی وسایل، بهتر است ابتدا با رویاهای کودک خود آشنا شده و با آن ها همراه شوید.

در قدم اول باید به شناخت شخصیت کودک و جنبه های مختلف روانی او بپردازید. بدون یک شناخت دقیق و درست، شما نمی توانید اتاقی برای کودکتان طراحی کنید که فضایی آرامش بخش برای او باشد و بتواند در آن به بازی، استراحت، تفریح و حتی مطالعه و کسب علم بپردازد.
در طراحی اتاق کودک مهم ترین نکته این است که این فضا باید قابل انعطاف و تغییر پذیر باشد. به این معنا که همگام با رشد جسمی و فکری کودک و تغییر علایق او قابلیت تغییر و تطبیق داشته باشد.
اکثر والدین در هنگان انتخاب اتاق کودک اشتباه رایجی را انجام میدهند و آن این است که کوچک ترین اتاق خانه را با این تئوری که او فقط ی کودک است دراختیارش قرار می دهند و این در حالیست که میزان تحرک و جنب و جوش کودک بسیار بالا بوده و اتاق کودک بیشتر از این که فضای استراحت او باشد، مکانی برای بازی کردن اوست وبه همین دلیل نیاز به فضای بزرگ تری نسبت به والدین دارد. اختصاص دادن فضای بزرگ به کودکان زمینه ی رشد فکری آن ها را فراهم میکند و این همان چیزیست که در دنیای تکنولوژی و رو به پیشرفت امروز یک نیاز مهم برای کودک به حساب می آید.
چگونه کودک خود را بشناسیم؟
کودکان در شبانه روز ساعات زیادی در حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت را در اتاق خود سپری میکنند. اگر شخصیت و خواسته های کودک خود را به درستی بشناسید می توانید اتاق او را به فضایی با آرامش و لذت برایش تبدیل کنید.
به طور مثال اکثر دخترها در فضاهای رمانتیک و با رنگ های شاد و روشن مانند صورتی، یاسی و رنگ های گرم ارتباط برقرار می کنند و ذهن آن ها در خاله بازی های کودکانه سیر میکند. آن ها دوست دارند هر آنچه که در کتاب قصه ها میخوانند و میبینند به واقعیت تبدیل کنند. داشتن یک آشپزخانه کوچک یا میز مهمانی آن ها را ساعت ها مشغول بازی میکند.

از طرف دیگر پسر بچه ها دوست دارند تختی به شکل ماشین یا سفینه فضایی داشته باشند و چیدمان اتاقشان به گونه ای باشد که تمام اسباب بازی هایشان در دسترس آن ها باشد.
برای شناخت دقیق از کودک خود باید با او صحبت کنید و در پی این گفت و گو ها به موارد زیر پی ببرید:
– تصورات ذهنی کودک، برای مثال شخصیت کارتونی و کارتون مورد علاقه او را بشناسید.
– شخصیتی که کودک خودش را در قالب او قرار می دهد و بازی می کند.
– شناخت رنگ مورد علاقه کودک
– شناخت فضای مورد علاقه کودک

نکات مربوط به طراحی و دکوراسیون اتاق کودک

به طور حتم طراحی اتاق کودک در سنین مختلف متفاوت است و میتوان آن را در چند رده ی سنی بررسی کرد.

 

کودکان تا سن هفت سال

 

کودکان در این رده ی سنی به رنگ های ملایم و روشن مانند صورتی، لیمویی، ابی و خاکستری روشن، یاسی و بنفش و رنگ هایی از این قبیل گرایش دارند. اگر با یک تکه ابر بر روی یک سقف یا دیوار آبی روشن، لکه های سفید مانند ابر ایجاد کنید یا کشیدن خورشید با صورت خندان و یا حیوانات رنگی، به آن ها احساس خوبی منتقل خواهید کرد.

علاوه بر تخت خواب، خوب است که چند کشو یا قفسه با ارتفاع کم و در حدی که کودک بتواند وسایل خود را در آن ها بگذارد یا به راحتی بردارد، در اتاق او قرار دهید. شما با این کار جمع آوری وسایل و مدیریت آن ها را برای کودکتان آسان میکنید و این کار را به آن ها آموزش می دهید. در کنار این قفسه ها تعدادی قفسه برای کتاب قصه ها و اسباب بازی های دیگر در نظر بگیرید.

میز و صندلی اتاق کودک باید با قد او همخوانی داشته باشد تا بتواند به راحتی از آن ها برای نقاشی، مطالعه و بازی استفاده کند.
در مورد کفپوش اتاق کودکان باید همواره در نظر داشته باشید که در واقع محلی برای ریختن رنگ، اجسام نوک تیز و یا ظرف غذا محسوب میشود، پس از قالی های گران قیمت استفاده نکنید. کفپوش باید نرم و قابل شستشو باشد.
دستگیره و اکسسوری های اتاق کودک نباید آسیب زننده باشند.
در اتاق کودک باید یک چراغ خواب برای جلوگیری از ترس و یک تخته یا مقوا که برای نقاشی کردن به دیواررنصب شده استفاده شود.

مهم ترین نکته در اتاق کودکان با این سن این است که از هیچ گونه وسایل گران قیمتی استفاده نکنید، شما می توانید با استفاده از وسایل قدیمی و رنگ آمیزی آن ها یک فضای شاد و مناسب برای آن ها ایجاد کنید.

کودکان هفت تا پانزده سال

 

کودکان در این سن دیگر به نقاشی های روی دیوار تمایل زیادی ندارند. بلکه به دنبال تحقق شخصیت های کارتون یا فیلم مورد علاقه شان هستند.
با توجه به این که سن نوجوانی سن رشد و بلوغ فرزند شماست و جایی میان کودکی و بزرگسالیست، آن ها به فضایی برای قرار دادن کامپیوتر یا سیستم های صوتی خود دارند و یک قاب رو ی دیوار که بتوانند پوستر شخصیت های مورد علاقه شان را بچسبانند. در این سن آن ها در ارتباط بیشتری با دوستانشان قرار می گیرند و بیشتر دنیای بزرگسالان را باور دارند تا کودکان.
گروه طراحی و دکوراسیون داخلی دکوموند با سال ها تجربه ی فعالیت در حوزه ی ساخت و طراحی، با بکارگیری طراحان متخصص در حوزه ی دکوراسیون اتاق کودک و دیگر فضاهای داخلی و با استفاده از روش های نوین، رویاهای شما را در کم ترین زمان و با بهترین هزینه به واقعیت می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان